Klant en service

img_2911mariette2011Wat vraagt mijn klant?

De onderstaande mailwisseling roept bij mij vraagtekens op en de volgende vragen stel ik mezelf:

  1. Wat verwacht deze klant?
  2. Hoe reëel is zijn verwachting?
  3. Kan en wil ik iets doen om hem te overtuigen?
  4. Waarom wordt hij geen klant?
  5. En is dat erg?

Lees wat er gebeurde…

Ik ontvang een bericht in mijn Feng-shui-tuin mailbox.
Ja, dat maakt me blij 🙂 want een mail in die mailbox is zeer waarschijnlijk een klant die mijn specifieke kennis en expertise wil inzetten.
Beste Mariette,

Wij zijn van plan een deel van onze tuin opnieuw in te richten. Daar wij in R wonen en niet weten waar jij woont zou dit qua afstand een probleem kunnen zijn.

Kun je ons een beetje meer vertellen over je werkwijze en of het mogelijk is?

Met vriendelijke groet,

Ik antwoord de volgende dag uitgebreid op de vragen.
Beste ,
Jazeker, dat is mogelijk en ik ben heel vaak in E, dus dat is al een stukje dichterbij.

Mijn werkwijze is een afspraak om jullie te ontmoeten, de wensen te bespreken en de tuin te bekijken.Zo mogelijk is er een tekening met maten die ik van tevoren kan bestuderen. Een kadastertekening is voldoende wanneer de buitenmaten van huis en perceel erbij geschreven zijn. Kunnen jullie die mailen?

Ik reken voor de afspraak van ongeveer 2 uur een vast tarief voor een consult € 147,- plus een vergoeding voor reistijd en –kosten € 122,- .
Uit ons gesprek blijkt hoe ik met een tuin- of borderontwerp aan jullie tuin kan bijdragen. De tarieven staan op feng-shui-tuin.nl en ik breng een offerte mee.
Hebben we hier overeenstemming over, dan maken we met elkaar een schets. Deze schets is de basis voor het tuin- of borderontwerp.
Ik schrijf ook plantenwensen op en kleur- en materiaalvoorkeuren.Wat is jullie adres? En jullie geboortedata?
Graag hoor ik ook iets meer over de grootte van jullie tuin, het gedeelte dat jullie willen herinrichten en de globale tuinwensen. Een foto is welkom.

Op welke dagen/data kunnen we een afspraak plannen?
Ik ontmoet jullie graag en ben jullie met veel plezier van dienst.

Zonnige tuingroet, Mariëtte Verlaan
“Ik help mensen met tuinwensen aan een tuin die plezier geeft en inspireert.”

Drie dagen later ontvang ik dit antwoord. Ik ben teleurgesteld.
Beste Mariette,

Bedankt voor je snelle respons.
We willen echter toch graag een advies van iemand uit de buurt.
We hebben nog geen specifieke keuze gemaakt en willen in het voortraject de kosten toch wat in de hand houden.

Met vriendelijke groet

De volgende dag stuur ik een e-mail omdat ik wil weten waarom er geen afspraak volgt.
Hallo ,
Dank je wel voor jouw bericht. Dat waardeer ik enorm.

Mag ik vragen hoe je bij mij terecht bent gekomen?
Wat je specifieke aandacht heeft getrokken op mijn website of blog?
En welk tuinontwerpbudget je voor ogen hebt?
Deze antwoorden helpen mij verder met mijn bedrijf en dienstverlening.

Alvast dank je wel.
En wie weet alsnog tot ziens.
Zonnige tuingroet, Mariëtte Verlaan
“Ik help mensen met tuinwensen aan een tuin die plezier geeft en inspireert.”

Blog en boek ‘Harmonie in jouw tuin met Feng Shui – ervaar plezier, inspiratie en energie’
op tuinharmonie.nl  – een opmerkelijk praktisch boek gericht op de tuin voor liefhebbers die harmonie in een persoonlijke tuin willen ervaren

Ik ontvang dezelfde dag nog een antwoord. Dat is fijn.
Beste Mariette,
Graag gedaan.

Ik heb op internet gezocht naar een tuinontwerper die Feng Shui tuinen ontwerpt, dus verder heeft niet iets mijn specifieke aandacht getrokken op je website.

Over het tuinontwerpbudget kan ik het volgende zeggen, nl. dat ik eerst een kosteloos vrijblijvend gesprek had verwacht, mede omdat we nog niet weten wie we de opdracht hiervoor willen geven.

Ik hoop, dat dit voldoende antwoord is op je vragen.
Groet,

Natuurlijk ben ik blij met dit eerlijke antwoord. Echter de antwoorden verbazen mij. Op zoek naar Feng Shui voor de tuin? En toch… hier stopt voor mij de betrokkenheid van het samen met deze klant ontwerpen van een harmonieuze sfeer in de tuin. Geschrokken van mijn tarieven? Echt…

 

Ik beland bij de vijf vragen die ik boven deze publicatie gesteld heb. Wat nu?

Zal ik expliciet wijzen op mijn boek? Aanmoedigen om het boek te kopen zodat ze zich ervan overtuigen dat ik de juiste persoon ben voor hun tuin of border? Voor de € 25,- die het boek kost, hebben ze een schat aan informatie en daarmee kunnen ze ook zelf aan de slag. Welke Feng Shui tuinexpert zoeken zij? Bij mijn weten ben ik, als het om Feng Shui, tuinen en planten gaat, de aangewezen persoon.

 

En kosteloos (lees: gratis) is voor mij niet kosteloos. Met mijn enthousiasme, inlevingsvermogen en plantenkennis breng ik enorm veel waarde in tijdens het gesprek. Ik geef vele (kostelijke) gratis adviezen die voor de klant voordelig uitpakken wanneer ik de tuin inga en bekijk welke goede structuren en planten aanwezig zijn. Expertise heeft waarde.

Mijn aanbod is kostenneutraal. Voor een consult plus reistijd en -kosten ga ik met plezier een hele middag op stap en geniet ik van een rit in mijn heerlijke auto. Het doel is een inspirerende, plezierige tuin creëren voor mensen met tuinwensen.

Frustratie…

Wat zou jij doen?

Laat mij weten wat jij mij adviseert in het reactieveld hieronder.
Je kunt de vijf vragen boven dit artikel als leidraad nemen.

Over Jouw Tuincoach - Feng Shui Garden professional - voor Harmonie in jouw tuin met Feng Shui

"Ik help mensen met tuinwensen aan een tuin die plezier geeft en inspireert." Enthousiaste creatieve tuinbeplantingsontwerper en auteur met een passie voor boeiende en bloeiende planten, wensen van mensen en aandacht voor kleur, sfeer, duurzaamheid en hergebruik. Specialismen: Feng Shui voor de tuin, natuurlijke harmonie, levensenergie, communicatie en liefdevolle verbinding.
Dit bericht werd geplaatst in Tuin, wonen, tuinvormgeving, planten en bloemen, Tuinvormgeving, Wonen en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op Klant en service

  1. Loes Slaager zegt:

    Dankjewel Mariette voor je berichtje en openheid over deze mail wisseling. Misschien iets waar meer mensen/ ontwerpers zich in herkennen. Mijn uitgangspunt is, ongeacht mijn inzet, voorbereiding en wat nog meer, mijn kennismaking met een opdrachtgever, zonder tarieven plaats vindt. Wel met eventuele reiskostenvergoeding wanneer dit buiten Den Haag wordt besproken. De reden daarvoor is, dat ik en mijn dienst een product zijn. Zo zie ik in ieder geval de benadering van klanten. Zij willen kunnen vergelijken. Net als de 10 pasta soorten in de supermarkt bekeken moeten worden voordat een keuze wordt gemaakt. Ik zou het zelf ook op prijs stellen het op deze manier te kunnen doen. Vrij recent had ik een tegelzetter nodig en de persoon die langs kwam én met het beste voorstel kwam, kon op mijn opdracht rekenen. Ik ga morgen naar België voor een opdracht waar ik de wensen, mensen en omvang niet van ken. Alleen dat ik de reis vergoed krijg. Kortom: ik stort me in een avontuur. Ik begrijp dat daarmee veel energie besteed kan worden aan een onzekere uitkomst. Maar om in energie-termen te spreken: wat je ergens insteekt, komt (met een omweg) wel terug. Daar geloof ik inmiddels in. Dat is niet altijd zo geweest. Dat is mijn eerlijke reactie en ik hoop dat je het niet te vrijpostig vond om zoveel over mezelf te vertellen🙂

    • Hallo Loes,
      Bedankt voor jouw reactie en heel veel succes in België.

      Ik heb in België ook al een paar prachtige projecten mogen doen. Grote tuinen waarin ik enorm veel beleving mocht leggen. Zo fijn wanneer klanten een bloeiende tuin willen die in alle seizoenen sfeer geeft. Ze hebben voor dat resultaat wel wat aandacht en liefde voor planten nodig. Daar help ik hen graag en duidelijk mee op weg.

      Inderdaad komen de juiste klanten echt wel op mijn pad. Sinds mijn boek gebeurt dat spontaan. Op dit moment heb ik een Belgische klant die vol vertrouwen met mij samenwerkt aan het ontwerpen en inrichten van hun landschapstuin van 1 ha. We overleggen over tuinwensen, passen deze in het landschap in en verbeteren de aanwezige structuren zoals bomen, hagen, beekloop en een enorme zwemvijver.

      Ontwerpen is een creatief cyclisch proces zoals in de natuur: ideeën vormen, zaaien, planten, rijpen, oogsten en rusten. De landschapstuin en het achterliggende landschap gaan een eenheid vormen. Prachtig hoe de harmonie zich in fasen ontwikkeld en ontstaat.
      Een tuin groeit… vanuit aandacht.

      Veel tuinplezier en een zonnige tuingroet, Mariëtte

      PS Heb je ook de gedachtenwisseling met Tamara gelezen?

  2. Beste Mariette,
    Ik begrijp uit de mailwisseling dat de klant een ontwerper zoekt die niet alleen feng shui tuinen kan ontwerpen, maar waar ze ook een klik mee hebben/ die ze het gunnen. Schijnbaar hebben ze nog een ontwerper gevonden?
    Het eerste gesprek is bij veel tuinontwerpers vrijblijvend, dan schrikt een tarief en tijd- en reiskosten vergoeding af. Reiskosten zou ik wel rekenen als de afstand groot is, dat zou een klant nog kunnen begrijpen.
    Je verteld dat je in het eerste gesprek veel expertise laat zien. Ik denk dat er dan twee mogelijkheden zijn wat eerste gesprek betreft.
    1 Je mailt je tarief en geeft uitleg over de inhoud van het gesprek; met daarbij dat je al veel over de tuin van de klant gaat vertellen en informatie gaat geven.
    2 Je eerste gesprek is vrijblijvend, mailt wat het gesprek inhoud en tijdens het gesprek draag je geen ideeen aan, maar luistert naar de ideeen van de klant en geeft alleen feitelijke informatie. Tijdens het gesprek overtuig je de klant op jouw manier dat ze voor jou moeten kiezen.

    Voor deze klant zal ik het nu zo laten. Het is jammer dat het zo gegaan is, maar over de mail kan je nou eenmaal geen beeld van iemand vormen. Dat kan in een (vrijblijvend) gesprek wel.

    Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

    Vriendelijke groeten,

    Tamara

    • Hallo Tamara,
      Bedankt voor jouw reactie. Ruim 10 jaar geleden, toen ik enthousiast in dit vakgebied begon, heb ik inderdaad zo gewerkt. Het is een afweging van mijn kant om niet meer op die manier te werken.

      1. De klant heeft geen antwoord gegeven op mijn vragen waardoor ik niet kan inschatten waarmee ik hem kan helpen. Welk gedeelte van de tuin? Hoe groot? Wat is er aanwezig? En ik heb geen adres zodat ik ook geen beeld kan vormen van de ligging en vooral de grondsoort in de omgeving.
      2. Een klant die op zoek is naar mij vindt veel publicaties en informatie over mij en mijn expertise op internet.
      3. Uit mijn mail blijkt dat ik een spontaan persoon ben die zich verdiept in mensen met tuinwensen en rekening houdt met de mogelijkheden van de tuin, de omgeving, het huis en het perceel.
      4. Ik ben voor deze klant 3 uur onderweg en heb een gesprek van ruim 2 uur! Dat is niet zomaar een intake-gesprek.
      5. Ik ben een fan van schrijven en bloggen en adequaat inhoudelijk reageren op e-mails. Een wederzijds waardevol contactmoment dat gevolgd kan worden door een telefoongesprek om de stem en de klik met de persoon te voelen.

      Ik wens je een fijne dag en veel succes met jouw bedrijf.
      Zonnige tuingroet, Mariëtte

      PS Heb jij wel eens een bedrijf (lees: expert) gevraagd om de CV-ketel in jouw huis na te kijken? Je weet dan toch ook dat je een uurtarief, voorrijkosten en onderdelen betaalt. Of je laat een huisarts/coach/therapeut komen voor een behandeling aan huis? Tijd heeft waarde en voegt altijd iets toe. Is dat voor tuinontwerpers (met specialistische kennis) anders?

      • Hoi Mariette,

        Wat de PS betreft, dat klopt inderdaad. Misschien heeft de klant niet veel over jou opgezocht op internet en hadden ze heel andere verwachtingen,maar dat blijft gissen. Als jouw werkwijze je klanten oplevert dan doe je het goed. Gewoon doen en jij was misschien niet voorbestemd voor deze klant.

        Vriendelijke groeten,

        Tamara

      • Hallo Tamara,
        Zo zie ik het ook. Alles is energie!
        Gisteren was ik bij een dol-enthousiaste klant om het beplantingsplan van hun tuin te leveren. Het tuinontwerp had ik al voor de zomer geleverd en is door hun hovenier prachtig aangelegd. Fantastisch om te zien hoe de tuin de vormen aanneemt zoals ontworpen is. Straks met beplanting is het helemaal smullen en genieten. Ik zal binnenkort wat foto’s delen.
        De juiste klant en de juiste plant op de juiste plek!
        Zonnige tuingroet, Mariëtte

Fijn, dat je mijn blog leest. Een reactie waardeer ik zeer!

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s