Jouw tuin als sportschool?

Voor jouw gezondheid is bewegen essentieel. Of je daarvoor nu elke dag een half uur wandelt of fietst, de sportschool bezoekt of in jouw tuin bezig bent, dat maakt voor de gezondheid van jouw spieren en botten en voor jouw algehele welzijn niet uit. Het gaat om het dagelijks bewegen, weg van jouw bureau, uit die stoel en zonder de zich telkens opdringende prikkels van telefoon of app-jes. Er is zelfs een nieuwe norm voor gezond bewegen waarbij tuinieren eindelijk ook een plek krijgt. Doe de beweegtest en tel jouw activiteiten als je het leuk vindt om inzicht te krijgen.

“Het hoeft niet allemaal in een strak trainingspak, je mag ook in je oude slobberbroek in de tuin werken.” ~ Pim van Gool, voorzitter Gezondheidsraad

gezondheid, sportschool, tuin, tuinplezier, gezond bewegen

Mijn pleidooi gaat natuurlijk over jouw tuin. Die tuin geeft je alle mogelijkheid en uitdaging om zowel actief te zijn als ontspanning te vinden. Ik vertel je graag over de spieren en bewegingen die je tijdens het tuinieren maakt. Voor een fit lijf hoef je echt niet naar de sportschool! Ik vertel je ook graag over uithoudingsvermogen, ademhaling, hartslag, gezonde buitenlucht, creativiteit, ontspanning en genieten in jouw tuin.

Balans in jouw tuin en jouw leven

© Mathilde Renes – met toestemming geplaatst

Een gezonde balans is belangrijk, zowel op fysiek als emotioneel gebied. Elk mens heeft een dosis natuur nodig om zich gelukkig te voelen. Jouw tuin kan daaraan bijdragen. Begin er aan en sta versteld van jezelf als je meer tuinplezier gaat beleven, meer kennis krijgt van wat er groeit in jouw tuin en je tevreden met een kop koffie of een biertje geniet in jouw smaakvolle tuin. Dat is toch wat je wilt.

Door de jouw beschikbare ‘vrije tijd’ dicht bij huis te besteden ben je bovendien ook zichtbaar en bereikbaar voor jouw gezin. Je kunt samen iets aanpakken, zaden en bloemen planten, een vogelhuisje of een kippenhok timmeren, vlinders bekijken, vogels spotten en tellen en nog veel meer.

Handen

  • je plukt bloemen voor een boeket
  • je oogst zaden en doet ze in een envelop
  • je pakt een snoeischaar en knipt uitgebloeide bloemen af
  • je plukt fruit van jouw appelhaag, bessenstruik of druivenranken
  • je neemt stekjes van planten die je wilt vermeerderen

Armen

  • je gooit de afgeknipte uitgebloeide bloemen of takken in een emmer of tuinafvalzak
  • je gooit alles eerst op de grond en pakt het later in je armen op en gooit het in de groene kliko of op de composthoop
  • je snoeit jouw heesters en hagen

Schouders

  • je plant een heester of boom in jouw tuin
  • je zaagt boomstammetjes of klooft hout (vers hout klooft gemakkelijker)
  • je brengt het gekloofde hout naar het houthok of naar binnen
  • je tilt zware plantenbakken of bloempotten met zijn tweeën op en verplaatst ze met een rolplateau

Knieën

  • je bukt (ga door je knieën) om iets op te rapen
  • je hurkt om zaden te plukken
  • je hurkt om extra planten in jouw tuin te zetten
  • je bukt (ga op je knieën zitten of hurk dat is beter voor je heupen en je rug) om onkruid te verwijderen, voor grotere onkruid-activiteiten kun je op een klein krukje gaan zitten (sinds ik mijn heupen voel protesteren, doe ik dat)

Bovenbenen

  • je zit en staat weer op
  • je hurkt en staat weer op
  • je klimt en staat op een trap om klimrozen of hoge heesters te snoeien

Rug

  • je buigt, rekt en draait je rug tijdens allerlei tuinwerkzaamheden
  • let op: maak bewegingen die goed voelen en ga niet te ver, stop op tijd, neem een pauze als je moe wordt of pijn gaat voelen, drink regelmatig een glas water!
  • tip: neem een warm bad na een intensieve tuin-werk-dag! dat ontspant en zorgt ervoor dat je de volgende dag waarschijnlijk geen of nauwelijks spierpijn hebt.

Nek

  • ontspan je nek en schouders zoveel mogelijk als je bezig bent in de tuin
  • ga af en toe rechtop staan, maak je rug recht en laat je schouders hangen
  • adem rustig in jouw ritme in en uit

Borst

  • deze spieren versterk je door bijvoorbeeld een plantenkrat of grote niet al te zware plant ter hoogte van je buik te dragen
  • gebruik vooral de spieren van je bovenarmen om te tillen en draag de last met gebogen armen
  • loop met een rechte rug en ontspan je schouders

Buik

  • telkens als je opstaat, versterk je jouw buikspieren
  • let eens op jouw buikademhaling terwijl je ontspannen tuiniert
  • veeg paden, terrassen en stoepen op een ontspannen manier en let op je ademhaling
  • tip: laat jouw tuingereedschap het werk doen! gebruik het gewicht van jouw schep, bezem, bijl of hamer om de beweging soepel te ondersteunen, dat kost de minste moeite en levert de meeste kracht op.

Uithoudingsvermogen

  • door elke dag 15 min. tot een half uur in de tuin bezig te zijn, vergroot je jouw veerkracht en uithoudingsvermogen
  • wissel allerlei werkzaamheden af, spreid kleine en grote klussen uit over de dag of over de week
  • kies momenten waarop je toe bent aan een klus en laat die passen bij jouw behoefte, de weersomstandigheden en de tijd van het jaar

Ademhaling

  • gebruik en oefen zoveel mogelijk jouw buikademhaling en adem door je neus, ook als je aan het werk bent in jouw tuin
  • slechts bij grote inspanning is hijgen toegestaan
  • wandel rustig door jouw tuin en doe inspiratie op voor een nieuw project of mijmer over een creatief idee terwijl je voelt hoe jouw adem zich ontspannen beweegt
  • kies een plek in jouw tuin om te mediteren

Hartslag

  • tuinieren is hoofdzakelijk een activiteit die wisselt tussen inspanning en ontspanning, dat maakt dat tuinieren je jong en flexibel houdt en je tot op hoge leeftijd kunt genieten van tuinieren
  • alleen bij grote inspanning zal jouw hartslag toenemen
  • wissel af voor een gezonde balans in werkzaamheden en het soort inspanning dat je levert
  • drink voldoende water bij activiteiten op een warme dag en rust op tijd uit

Ontspannen in gezonde buitenlucht

  • geniet van het buiten zijn
  • bekijk wat er groeit en bloeit in jouw tuin
  • luister naar het gezang van de vogels en bekijk de kleurrijke vlinders
  • geniet van jouw creatie en de waarde die jouw tuin toevoegt aan jouw leven

Heb jij nog tips of bewegingen die je toe wilt voegen?
Vermeld ze in het commentaarveld onder dit blog.


Wil je op weg geholpen worden met de activiteiten in jouw tuin?
Samen jouw tuin vormgeven en van alles leren over ontwerp, aanleg, onderhoud en tuinieren? Heb je behoefte aan steun, begeleiding en een stappenplan?
Bestel de eCourse Jouw levendige groene tuin, meld je aan voor de persoonlijke online Skype workshop Plant een tuin! en/of lees mijn boek ‘Harmonie in jouw tuin met Feng Shui’. Ik weet zeker dat je het plezier in jouw tuin weer terug vindt en elke dag gaat genieten van wat jij creëert zonder gedoe en een nieuwe druk op jouw tijdsbesteding.
Ervaar plezier, inspiratie en energie!


 

Advertenties

Over Jouw Online Tuincoach - Feng Shui Garden professional - voor Harmonie in jouw bloeiende tuin met Feng Shui

"Jouw tuinwensen in een bloemrijke tuin die plezier geeft en inspireert." Enthousiaste creatieve communicatie-tuin-beplantingsontwerper en auteur met gevoel voor natuurlijke schoonheid en tuinharmonie. Passie voor boeiende en bloeiende planten, wensen van mensen en aandacht voor woord en beeld, kleur, sfeer, duurzaamheid en hergebruik. Specialismen: Feng Shui voor de tuin, natuurlijke persoonlijke harmonie, levensenergie, bloemen en planten, communicatie en liefdevolle verbinding.
Dit bericht werd geplaatst in Buiten spelen, Feng Shui tuintips, Hoe doe je dat?, Tuin en getagged met , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Fijn, dat je Tuincoach Blog leest. Plaats jouw reactie en lees die van anderen. Delen wordt zeer gewaardeerd!

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.